1. Healthline
به نظر میرسد اکثر جستجوگران به دنبال تعریف موضوع هستند، پس این متا دیسکریپشن هم یک تعریف ساده ارائه میدهد. سپس خواننده را به کلیک و یادگیری بیشتر درباره فواید گلایسین دعوت میکند. ساده و مؤثر.
تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۵/۰۲ | ۲۲:۰۷:۴۱
متای توضیحات یک ویژگی (attribute) در تگ HTML است که برای توضیح محتوای یک صفحه وب استفاده میشود. این توضیح معمولاً در نتایج جستجوی گوگل، بهصورت یک قطعه متن زیر تگ عنوان نمایش داده میشود تا اطلاعات بیشتری درباره صفحه به کاربر بدهد.
قطعه کد متا دیسکریپشن به شکل زیر است:
با اینکه متای توضیحات بهطور مستقیم روی رتبه سایت در گوگل تأثیر ندارد و گوگل تنها در حدود ۳۷٪ مواقع از آن در نتایج استفاده میکند، اما همچنان بخش مهمی از سئوی داخلی (On-page SEO) محسوب میشود که نویسندگان محتوا اغلب با آن سروکار دارند.
در این راهنما میآموزید که چگونه متای توضیحات عالی و جذاب بنویسید و آنها را بهصورت مؤثر بررسی و بهینهسازی کنید. اما پیش از آن، بیایید ببینیم چرا با وجود نقش نهچندان تعیینکننده در سئو، هنوز هم متای توضیحات اهمیت دارد:
داشتن یک متای توضیحات جذاب و متقاعدکننده، میتواند افراد بیشتری را به کلیک روی سایت شما در نتایج جستجو ترغیب کند. این مسئله مهم است، حتی اگر گوگل تنها در ۳۷٪ مواقع از متای توضیحات استفاده کند.
برای مثال، اگر صفحهای از سایت شما ماهانه ۵۰,۰۰۰ نمایش (impression) در گوگل داشته باشد، بهطور میانگین متای توضیحات شما در حدود ۱۸,۵۰۰ مورد از آنها نمایش داده میشود. اگر نرخ کلیک (CTR) شما از ۴٪ به ۴.۵٪ برسد، حدود ۱۰۰ کلیک بیشتر در ماه دریافت خواهید کرد.
بنابراین، هرچند نباید بیشازحد درگیر نوشتن متای توضیحات شوید، اما برای صفحاتی که پاسخ یکی از این دو سؤال «بله» است، قطعاً ارزش صرف وقت را دارد:
احتمالاً سؤال دوم نیاز به توضیح دارد:
وقتی یک صفحه در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود، توضیحات آن از طریق تگهای متای Open Graph (یا Twitter Card) نمایش داده میشود. اما اگر این تگها را تنظیم نکرده باشید، شبکههای اجتماعی بهصورت پیشفرض از متای توضیحات HTML استفاده میکنند.
بنابراین اگر قرار است فقط یکی از این توضیحات را بنویسید، پیشنهاد میشود متای توضیحات را در اولویت قرار دهید.
در ادامه میرویم سراغ فرآیند نوشتن متای توضیحات…
با پیروی از پنج مرحله ساده زیر، میتوانید بهسرعت و بهآسانی یک متای توضیحات مؤثر و سئوپسند بنویسید:
وارد شود.بیایید وارد جزئیات هر مرحله شویم...
همیشه به متای توضیحات بهعنوان تکمیلکننده تگ عنوان فکر کنید، نه جایگزین آن. عنوان صفحه باید خلاصهای از موضوع را با استفاده از چند کلمه کلیدی اصلی بیان کند. اما متای توضیحات این فرصت را فراهم میکند تا اطلاعات بیشتری درباره محتوا ارائه دهید و انگیزه بیشتری برای کلیک کاربر ایجاد کنید.
در مثال بالا، توضیح کوتاه باعث ترغیب کاربران به کلیک روی ابزار بررسی لینکهای شکسته میشود، زیرا:
نگران گنجاندن اجباری کلمات کلیدی نباشید. چیزی بنویسید که با نیاز و علاقه کاربر ارتباط برقرار کند و او را به کلیک ترغیب نماید. اگر مزیتهای منحصربهفرد (USP) دارید، حتماً در اینجا از آنها استفاده کنید.
نیت جستجو یا Search Intent یعنی «چراییِ» پشت یک عبارت جستجو. به زبان ساده، کاربر با جستجوی کلیدواژه اصلی شما، دنبال چه چیزی است؟
برای درک نیت جستجو، کافیست نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید. گوگل تلاش میکند مرتبطترین نتایج را نمایش دهد، بنابراین با نگاه به ساختار قطعههای متنی (snippets) صفحات برتر، میتوانید الگوهای مشترک را پیدا کنید.
برای مثال، در نتایج جستجوی کلمه meta description تقریباً همه نتایج شامل تعریف
بعضی نتایج جستجو واضح نیستند، اما باز هم سرنخهایی در متن نتایج دیده میشود. مثلاً برای عبارت how to tie a tie، اکثر نتایج به انواع گرهها اشاره کردهاند و گفتهاند که آموزش گامبهگام دارند؛ پس این موارد برای کاربر مهم است و باید در متا گنجانده شود.
اما مراقب نتایجی باشید که نیت ترکیبی دارند؛ مثل عبارت standing desk که هم شامل مقالات بررسی است، هم صفحات فروشگاهی. در این موارد باید بر اساس نوع محتوای خودتان، از نتایجی که شبیهترند الهام بگیرید:
استفاده از لحن فعال باعث شفافیت بیشتر میشود و با خطاب مستقیم به جستجوگر، او را به کلیک کردن تشویق میکند. لحن فعال معمولاً با یک فعل آغاز میشود و خواننده را بهعنوان «فاعل» جمله در نظر میگیرد.
همانطور که در مثال بالا میبینید، توضیح با یک فعل شروع شده و مستقیماً به مخاطب اشاره دارد. در واقع، این کاربر است که «عمل» را انجام میدهد.
اما در این مثال دوم که با لحن منفعل نوشته شده، متن کسلکننده و بیانگیزه است. چرا؟ چون دیگر کاربر در مرکز توجه قرار ندارد و جمله حالتی خنثی پیدا کرده است.
البته، همیشه هم نوشتن متا با لحن فعال منطقی نیست. مثلاً در متاهایی که بهصورت تعریف نوشته میشوند، استفاده از لحن خنثی قابل قبول است. اما بهطور کلی، لحن فعال باید قاعده اصلی باشد و لحن منفعل فقط در موارد خاص استفاده شود.
متای توضیحات جایی برای داستانسرایی نیست! هر کلمه اهمیت دارد، چون کاربران هنگام مرور نتایج جستجو، فقط با نگاهی گذرا تصمیم میگیرند روی کدام لینک کلیک کنند. همچنین، گوگل توضیحات طولانی را بهصورت خودکار کوتاه میکند.
در حال حاضر، طول مجاز متای توضیحات بهصورت تقریبی به شکل زیر است:
برای اینکه طول توضیحات را تحت کنترل داشته باشید، میتوانید از ابزارهای آنلاین یا افزونههایی مانند Yoast SEO در وردپرس استفاده کنید که این قابلیت را بهصورت داخلی ارائه میدهند.
اینکه بهتر است برای کاربران دسکتاپ بهینهسازی کنید یا موبایل، به مخاطبان سایت شما بستگی دارد. اما اگر توضیحات طولانیتری برای دسکتاپ مینویسید، حتماً تا ۷۵٪ اول متن، پیام اصلی خود را منتقل کنید تا کاربران موبایل هم آن را ببینند.
اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند Wix، Squarespace، Shopify یا WordPress استفاده میکنید، افزودن متای توضیحات بسیار ساده است. اکثر آنها بخشی در پنل مدیریت دارند که میتوانید توضیحات را در آن وارد کنید.
در وردپرس هم افزونههایی مثل Yoast SEO یا RankMath دقیقاً همین امکان را فراهم کردهاند.
اما اگر از CMS استفاده نمیکنید و سایتتان بهصورت دستی کدنویسی شده، کافیست را مستقیماً داخل بخش
کد HTML خود قرار دهید.
"
استفاده کنید تا کدتان دچار مشکل نشود.
اگر هم از CMS یا افزونه استفاده میکنید، معمولاً آنها بهصورت خودکار تبدیل HTML (Transcoding) را انجام میدهند و نیازی نیست نگران باشید.
فقط در زمان انتشار یک مطلب نباید به متا دیسکریپشن فکر کنید؛ احتمالاً در حال حاضر هم صفحاتی در سایت شما وجود دارند که: یا متا ندارند، یا متای ضعیفی دارند.
اما نیازی نیست کل سایت را بررسی کنید. تمرکز خود را روی صفحات پربازدید از گوگل قرار دهید، چون آنجا است که یک توضیح خوب میتواند نرخ کلیک (CTR) را واقعاً بالا ببرد.
برای این کار میتوانید از ابزار رایگان Ahrefs Webmaster Tools استفاده کنید:
سپس از دکمه Manage columns استفاده کنید و ستونهای زیر را فعال نمایید:
حالا کافیست نتایج را بر اساس ترافیک مرتب کنید تا مهمترین صفحات را برای ویرایش پیدا کنید:
با کلیک روی View affected URLs میتوانید مستقیماً وارد لیست صفحات دارای مشکل شوید و آنها را بر اساس ترافیک مرتب کنید.
🎯 به همین راحتی میتوانید صفحات مهم سایت را شناسایی و برای آنها متا دیسکریپشنهای عالی بنویسید که نرخ کلیک را افزایش دهند.
بیایید آموزش را با چند مثال از متا دیسکریپشنهای حرفهای و متناسب با صنایع مختلف و نیت جستجو به پایان برسانیم:
به نظر میرسد اکثر جستجوگران به دنبال تعریف موضوع هستند، پس این متا دیسکریپشن هم یک تعریف ساده ارائه میدهد. سپس خواننده را به کلیک و یادگیری بیشتر درباره فواید گلایسین دعوت میکند. ساده و مؤثر.
ابتدا انتظار داشتم نتایج متنوعی از محلهها و هتلها ببینم، اما نتایج جستجو بیشتر بر روی مناطق پراگ تمرکز دارند. این توضیح کاملاً با نیت جستجو هماهنگ است و بهصورت خلاصه، دوستانه و عملی راهحل ارائه میدهد. اشاره به «پنج محله برتر» به کاربر میگوید که لازم نیست وقت زیادی صرف خواندن کند.
در اینجا، جستجوگر به دنبال کالاهای حراجی است. من به پیام فوریتی که در ابتدا داده شده علاقهمندم؛ این حس اصالت بیشتری دارد و نسبت به نمونههای مشابه، کمتر پرزور و تبلیغاتی به نظر میرسد. سپس تاییدی میبینیم که دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن آمدهاید و در نهایت به ویژگی متمایز پاتاگونیا اشاره میکند: حمایت از پایداری و حفظ محیط زیست.
این مثال نمونهای کامل از یک صفحه دستهبندی فروشگاه اینترنتی عالی در نتایج جستجو است. احتمالاً نوردستروم محبوبترین انواع کتها و برندها را در این صفحه فهرست کرده است. ارسال رایگان هم احتمالاً یکی از مزیتهای رقابتی مهم در این نتایج به شمار میرود، چون تنها یک نتیجه دیگر به آن اشاره کرده است.
آخرین مثال ما مربوط به صفحه اصلی سایت است. این دستهبندی خاصی دارد چون باید برند و کاری که انجام میدهید را به خوبی منتقل کند. Shopify این کار را به خوبی انجام داده است؛ متن واضح است و کاربران را تشویق میکند سرویس را بهصورت رایگان امتحان کنند.
صفحه اصلی تنها جایی است که توصیه میکنم زمان بیشتری برای نوشتن متا دیسکریپشن صرف کنید، زیرا بیشتر در جستجوهای برندی ظاهر میشود و نیت کاربر در آنها واضح است. به همین دلیل، گوگل احتمال بیشتری دارد که متا دیسکریپشن را در نتایج نشان دهد.
متا دیسکریپشنها یکی از اولین موضوعاتی هستند که اکثر افراد هنگام ورود به دنیای سئو با آن مواجه میشوند. خوشبختانه، این موضوع یکی از سادهترین مباحث برای درک و تسلط است و نیازی نیست زمان زیادی برای آن صرف کنید.
برای نکات بیشتر و کاربردیتر که تاثیر واقعی در سئو دارند، حتماً لیست نکات عملی سئو ما را بررسی کنید.
پیشنهاد ویژه برای دستهبندی آموزشی
قیمت: 30,000 تومان
قیمت: 160,000 تومان
قیمت: 225,000 تومان